CK Prahalad, a great one has left

April 20, 2010 at 1:48 am 3 comments

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ENG/ It is sad to acknowledge that at the age of 68, Dr Coimbatore Krishnarao (CK) Prahalad died. CK offered us great theories about how to fight inequality by treating the impoverished as valuable consumers. And he wasn’t “just theory”. He demonstrated this by building and assessing enterprises such as: Aravind Eye Care System and Unilever Hindustan, within others. How to forget Jaipur Foot one of the most simple but successful solution that proves the Bottom of the Pyramid Theory [BOP]. He believed that this was a way to eradicate poverty by establishing a win-win relationship between enterprises and BOP consumers. By understanding the BOP consumers better, enterprises will be able to define and create appropriate products and strategies that could constitute profitable markets. Very willing to support new business initiatives, Prahalad had a trained eye for innovation. But not only that, even though he has been called a “luminary” in business ideas, CK was a humble man. In his visit to Chile in 2008, he met with me and another colleague. Two 27-year-old individuals with a bunch of ideas in their heads. These ideas had to do with design research, design practice and social issues. He shared with us some of his entrepreneurial secrets and advises with us, some of his own ideas and the approval that design was able to do something for individuals if it was carried out to tailor solutions for the BOP consumer. Thanks to some of his advise we engaged with enterprises like Unilever Chile in some of the most valuable experiences we’ve had in applying design research methods with the ideation of appropriate solutions for the BOP in Latin America. Thanks CK for so much inspiration!
I recommend you to read “CK Prahalad: Thoughts and remembrances”  a blog-like-article on The Wall Street Journal. It entails messages and memories of the individuals that were touched by his work. Read Rowan Gibson’s “A tribute to CK Prahalad” or watch Aravind’s video in TED TALKS You may take a look at one of his books “The Fortune at the Bottom of the Pyramid”, which I believe, has to do a lot with design, research and tailoring solutions from the bottom up.
ESP/ Es una triste saber que, a la edad de 68, ha muerto el Dr Coimbatore Krishnarao (CK) Prahalad. Este gran pensador nos entregó teorías que buscan erradicar la pobreza tales como “La teoría de la base de la Pirámide”. En ella, él define tratar a los pobres como consumidores de valor. Lo suyo no fue “pura teoría”. Él hizo tangibles sus ideas asesorando y creando empresas como: Aravind Eye Care System y Unilever Hindustan. Cómo olvidarnos de Jaipur Foot , una de las soluciones más simples pero con mayor impacto que se han realizado desde esta teoría. La teoría establece que los consumidores de la base de la pirámide [BdP] constituyen mercados rentables que no han sido debidamente atendidos. Estos consumidores gastan, pero los productos muchas veces, no son adecuados para ellos. A través de una relación “ganar-ganar”, se puede gestionar la entrega de calidad de vida entregando productos más apropiados para estos consumidores BdP.
Pero la grandeza de este hombre no sólo se limitaba a sus teorías. Prahalad era considerado una eminencia en el mundo de la academia y la economía. Sin embargo, él era muy humilde. Durante el 2008, yo, y otro colega, nos acercamos a él para compartir nuestras ideas. Estas ideas tenían que ver con el diseño, el design research y con temas sociales. Algo que en Chile aun no pegaba fuerte a las empresas. Él compartió con nosotros algunos de sus secretos, consejos y algunas de sus ideas para con estos temas. Recibimos un espaldarazo para continuar con el diseño como un medio para generar soluciones a la medida de los usuarios BdP. Gracias a estas indicaciones, logramos forjar alianzas con empresas tan importantes como Unilever Chile, para conllevar experiencias de diseño aplicado que tuvieran relación con satisfacer las necesidades de la Base de la Pirámide. Estos han sido los primeros pasos para el Diseño para la Innovación Social en Sud América. ¡Gracias CK por toda la inspiración que nos entregaste!
Recomiendo leer el artículo estilo blog de “The Wall Street Journal” “CK Prahalad: Thoughts and remembrances”. Lee el “Tributo a CK Prahalad de Rowan Gibson“. Mira el video de Aravind’s en TED TALKS o dale una mirada a su libro: “The Fortune at the Bottom of the Pyramid”, el que creo, conlleva gran potencial para el diseño y el design research. Soluciones a la medida de las personas, soluciones generadas desde la base de la pirámide que permeen hacia las partes superiores de ella.

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Terremoto [Earthquake] en Chile-Design for the aftermath Methods/ Opportunity Detection/ Field Research 2

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Constanza Miranda PhD(c) design.anthro
* Currently @ DILAB
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NCSU
* Ex.VR @ Stanford's Center for Design Research [DesignXLab]
* Ex.Instructor @ PUC Chile [Design+Engineering]
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